Maandag 19 oktober 2020
![Hoe creer je een gezonde Werkenergiebalans in de bouwsector](/inc/media/content/afbeeldingen/nieuws/content/bouwmanager_stress.jpg)
De bouwsector, die tot en met 2015 het meest leed onder de economische crisis, werd daarna met een nieuwe uitdaging geconfronteerd: er was zoveel werk, dat men nu handen tekort kwam. Dus moeten er strategische keuzes worden gemaakt, wat niet altijd eenvoudig is. Dat ziet ook Marjolein Hartkamp van Marjolein Hartkamp Coaching en freelancer bij MeerMKB, die in haar praktijk o.a. hoogopgeleide technische professionals en leidinggevenden begeleidt. Zoals een directeur van een bouwbedrijf die – ondanks zijn keiharde werken – niet het gevoel had vooruit te komen.
De voorgeschiedenis
Aanvankelijk dacht de directeur niet dat coaching de oplossing was, vertelt Marjolein. “Toch liet hij zich verleiden tot een gesprek. Ter voorbereiding vulde hij de Werkenergieanalyse in, om inzicht te krijgen in zijn bevlogenheid, energie- en stressbronnen.” Uit de Werkenergieanalyse kwamen duidelijke cijfers naar voren, vertelt ze. “De energiegevers voor de directeur bleken o.a. het plegen van acquisitie en zijn rol als projectleider.
Energienemers waren vooral personeelszaken en werkvoorbereiding, die een groot deel van zijn werkuren opslokten. In totaal scoorde hij maar liefst 81 procent op zijn energienemers. Dat hij aangaf moe te zijn, was dan ook niet verwonderlijk. De directeur werkte al maandenlang alle doordeweekse dagen, avonden en zaterdagen, waardoor zijn werk-privébalans ernstig verstoord was geraakt. Toch was hij – met 35 punten – nog altijd bevlogen.”
Keuzes maken vanuit een 'luxe' positie
In het eerste gesprek nam Marjolein alle stressfactoren en open vragen uit de Werkenergieanalyse door. “Een eyeopener voor de directeur, die aan het eind van het gesprek besefte dat hij wel degelijk coaching nodig had om weer vooruit te kunnen. Dus hebben we een afspraak gemaakt voor zes coachgesprekken, die inmiddels een (verdiepend) vervolg hebben gekregen.” In de gesprekken kwam o.a. naar voren dat de directeur moeite had om strategische keuzes te maken.
“In de crisistijd was hij genoodzaakt om alles aan te pakken wat op zijn pad kwam. Echter nu was hij in de ‘luxe’ positie gekomen om opdrachten te selecteren, wat hem onzeker maakte. Want hoe maak je de juiste keuzes? Daarnaast hebben we aandacht besteed aan planning, het optimaal begeleiden van nieuwe medewerkers en zijn manier van leidinggeven, waarin ook veel te winnen bleek.
De directeur was gewend om problemen van medewerkers over te nemen en om alle ballen zelf in de lucht te houden, wat enorm veel stress opleverde. Dat moest én kon anders. Voor elke stressgever hebben we één actiepunt bepaald, dat hij heeft uitgewerkt in een persoonlijk actieplan en dat hij direct tot uitvoering heeft gebracht.”
Het resultaat na 6 maanden
Door de leidinggevende top van zijn bedrijf anders in te richten, taken beter te verdelen, een goede planning bij te houden en specialisten in te huren voor bijvoorbeeld tekenwerk en werkvoorbereiding heeft de directeur rust gecreëerd. “Medewerkers worden nu gestimuleerd om zélf oplossingen voor problemen aan te dragen en projectleiders rapporteren periodiek de status van hun belangrijkste projecten, waardoor de directeur zich beter kan focussen én tijd overhoudt voor zijn gezin”, vertelt Marjolein.
“Onlangs heeft hij voor het eerst in lange tijd weer gefloten tijdens een hockeywedstrijd van zijn zoon. En door regelmatig te sporten en met de hond te wandelen, kan hij zijn hoofd weer fris en leeg maken, wat een enorm verschil betekent. In plaats van een structureel tijdtekort, kan hij nu beter kiezen welke projecten en taken hij wel of niet oppakt, en wanneer. Hij heeft meer vertrouwen gekregen en weet (weer) welke richting hij op wil met zijn bedrijf. Een enorme winst, in slechts zes maanden tijd.”