Woensdag 30 januari 2019
Kun je nu beter heel veel diensten aanbieden of het juist bij een relatief beperkt aanbod houden als (loopbaan)coach? Veel coaches worstelen met dit vraagstuk. Een verkeerde gedachte is wel dat het bieden van heel veel diensten ook heel veel meer klanten oplevert. Dit is namelijk niet altijd het geval.
In principe is het altijd beter om het aantal diensten te beperken. We schreven al eerder over het belang van het kiezen van je niche als coach. Door te werken in een niche kun je je specialiseren en een expert worden. Het is dus beter om slechts enkele diensten aan te bieden. Hier zijn meerdere redenen voor. In dit blog bespreken we die.
1. Je focust beter op je niche
Je wilt je niche bereiken en dat betekent dat je heel gericht te werk moet gaan. Door je dienstenaanbod te beperken kun je deze veel beter afstemmen op jouw niche. Uiteindelijk ligt daar jouw mogelijkheid om te groeien en om meer succes te boeken.
Bij een niche kun je denken aan bijvoorbeeld:
- Coaching van alleen vrachtwagenchauffeurs
- Coaching van alleenstaande moeders
- Trainingen voor een specifieke sector
- Coaching van directeuren
2. Jezelf neerzetten als expert
Om veel klanten te krijgen waarmee je een duurzame zakenrelatie op kunt bouwen is het nodig om jezelf neer te zetten als expert in jouw vakgebied. Als je te veel diensten aanbiedt, dan wordt dit vakgebied vaag. Er zijn immers overal nieuwe zijpaden die je wilt gaan bewandelen. Je kunt eenvoudigweg niet op ieder vlak specialiseren. Wie de expert-status wil bereiken zal zich moeten focussen op maximaal 3 duidelijke programma’s.
Laat ook op social media zien dat je een expert bent. Schrijf veel blogs over je niche en maak video's.
3. Je behoudt overzicht
Voor jezelf is het belangrijk om overzicht te houden in wat je doet en in wat jij kunt betekenen voor jouw doelgroep. Dit overzicht raak je gemakkelijk kwijt wanneer je je op te veel verschillende diensten moet focussen. Hoe meer je aanbiedt, hoe meer verschillende taken jij op je bordje krijgt. Dit kost je meer energie dan dat het je oplevert.
"Find a niche, not a nation"
4. Je maakt kiezen mogelijk
We nemen een makkelijk voorbeeld. Een kind mag een snoepje kiezen en er liggen twee verschillende snoepjes op tafel. De keuze is vrij makkelijk te maken. Vervolgens leg je er 3 snoepjes bij en mag het kind weer kiezen. Het is duidelijk dat het kind meer moeite heeft met kiezen.
Zet vervolgens een hele pot snoep op tafel en het kind zal je vragen of hij of zij ook twee snoepjes mag kiezen. De keuze wordt namelijk te lastig. Dit geldt zeker niet alleen zo bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Wanneer de keuze té groot is wordt kiezen onmogelijk.
Gemak voor jou én voor je klant
Zoals bovenstaande zaken aangeven biedt een beperkter dienstenaanbod meer gemak en meer comfort voor jou én voor je klanten. Dat is belangrijk. Uiteindelijk draait het erom dat je energie krijgt van wat je doet en dat lukt alleen als je het dienstenaanbod binnen de perken houdt.
Wil jij precies weten wat jou energie oplevert? Laat de Werkenergieanalyse je helpen. Vraag een gratis demo aan of zoek direct naar een ervaren coach in jouw omgeving.
![](/inc/media/content/afbeeldingen/nieuws/content/diensten_veel_of_weinig.jpg)