Maandag 09 november 2015
Tegenwoordig is het een gewoonte om iemand eerst te googelen voordat je hem of haar fysiek ontmoet. Of het nu een werkgever, klant, een sollicitant of een nieuwe tandarts is: dat is de nieuwe realiteit.
Dat betekent dat het hebben en onderhouden van een 'personal brand' nu belangrijker dan ooit is, zowel online als offline. Voor coaches is het zelfs één van de belangrijkste aspecten van hun professionele bestaan geworden. Hoe kun je als coach werken aan je personal branding? In dit blog geven we je een aantal tips.
Het goede nieuws: je hebt al een personal brand
Personal branding heeft er betrekking op dat je jezelf ziet als merk. Het punt is namelijk: dat doen anderen allang. Het beeld dat zij van je krijgen, of dat nu is door op je Facebookpagina te kijken of door met een oud-collega te spreken, definieert in feite jouw personal brand. Maar vaak ontstaat dat beeld indirect.
Een succesvolle coach draait dat nu om: proactief je eigen personal brand neerzetten. Bedenk hoe jij je onderscheidt en vertel dat aan de wereld! Je hoeft dan overigens niet direct alle bescheidenheid overboord te gooien. Beter is om er een paar heel specifieke punten uit te pakken en het daarover te hebben in al je communicatie.
De relevantie bij acquisitie
Als je nieuwe cliënten wilt krijgen, moet je opvallen. Daarom is het essentieel dat je enkel focust op een paar van je sterke punten. Vergelijk het met de marketing van grote merken. Neem bijvoorbeeld light-producten. Coca Cola Zero heeft nul calorieën. Punt. Als jij die stap ook weet te zetten, is je personal brand niet langer een vaag beeld, maar een helder merk.
Geef duidelijk aan waarin jij een goede coach bent. Ben je goed op het gebied van loopbaanbegeleiding, relaties, privé situaties, scheidingen of doe je alles?
Profiteer ook ná het eerste contact van je personal brand
Een topcoach zal nooit zichzelf op één zetten, maar de klant. Dat betekent niet dat je jezelf geheel moet wegcijferen. Een goed personal branding wordt namelijk vanzelf een self-fulfilling prophecy. Als je waarmaakt wat je beloofde bij de acquisitie, ben je veel effectiever als coach. Zo werkt een personal brand in beide richtingen in je voordeel!
Onderscheiden met de Werkenergieanalyse
Door te werken als coach met de Werkenergieanalyse heb je iets unieks en kun je je duidelijk onderscheiden in de markt. Wil je meer weten? Vraag dan een gratis demo aan!
![](/inc/media/content/afbeeldingen/nieuws/content/personal_branding.jpg)