Woensdag 17 januari 2018
Nieuwe klanten werven is lang niet altijd eenvoudig. Iedere ondernemer of coach pakt het op een eigen wijze aan. Voor de ene is adverteren in de lokale krant erg handig, terwijl de andere coach beter op een beurs kan staan. Marketing is een spelletje en je leert het alleen door het regelmatig te doen.
Nieuwe klanten werven
Veel coaches vinden het lastig om nieuwe klanten te werven. Ze weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. We schreven eerder al over het belang van een goede why, een goed logo en dat je je moet onderscheiden. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van onze unieke loopbaantool.
Als je de basis van je bedrijf helder hebt, dan kun je de markt op en je boodschap gaan verspreiden. Hieronder vind je 12 goede ideeën om nieuwe klanten te werven.
1. Giveaways
Gratis weggevertjes doen het altijd goed. Iedereen houdt immers van gratis. Geef eens een leuke gadget weg. Denk aan pennen, kladblokjes, muismatten of snoepjes. Natuurlijk is het slim om je giveaways te voorzien van je bedrijfsnaam of logo.
2. Beursdeelname
Deelname aan een beurs kan veel nieuwe klanten opleveren. Daarnaast levert het je vaak ook veel contactgegevens van prospects op. Zorg er wel voor dat je jezelf onderscheidt op de beurs. Neem wel deel aan een beurs waar ook jouw doelgroep komt.
3. Adverteer op Facebook
In Nederlands zitten ruim 11 miljoen mensen op Facebook. Je kunt hierop erg voordelig adverteren naar precies de mensen die jij wilt bereiken. Let er wel op dat je Facebook advertentie kort en duidelijk is.
4. Digitale nieuwsbrief
Een digitale nieuwsbrief is ideaal om mensen te bereiken. Als jouw nieuwsbrief interessant genoeg is zorgt deze gegarandeerd voor nieuwe klanten. Je kunt gebruik maken van LaPosta om tot 2.000 mensen gratis te mailen. Dit is de Nederlandse variant van Mailchimp en werkt erg eenvoudig.
5. Google AdWords
Google AdWords kan je nieuwe klanten opleveren. Het werkt niet voor iedereen even goed, maar het is de moeite waard om het in elk geval eens te proberen. Je betaald per klik op je advertentie, de kosten hiervan kunnen hoog oplopen. Schakel een expert in als je echt serious aan de slag met Adwords wilt.
6. Publiceer een e-Book
Tegenwoordig zijn e-Books erg in trek. Schrijf een e-Book met waardevolle informatie voor zowel je klanten als je prospects en deel deze op je website en via social media. Geeft deze gratis weg in ruil voor hun e-mailadres.
7. Productpresentaties
Heb je een nieuw product, dienst of workshop gemaakt? Presenteer dit dan eerst aan je bestaande klanten en prospects. Dit kan via een webinar of in een evenement. De kans is groot dat een deel van de aanwezige over zal gaan tot een aankoop.
8. Online adverteren
Probeer uit te vinden welke websites populair zijn onder jouw doelgroep en probeer op deze websites te adverteren. Wellicht kun je ook een artikel over je bedrijf of dienst op deze site plaatsen.
9. Social media
Social media kunnen een grote rol spelen bij het werven van nieuwe klanten. Zorg dat je dagelijks actief bent op de sociale netwerken die voor jou het meest belangrijk zijn, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn. Plaats relevante berichten en reageer op andere mensen.
10. Beloningen uitgeven
Bestaande klanten kunnen zorgen voor nieuwe klanten. Beloon mensen die nieuwe klanten bij jou aandragen, bijvoorbeeld met een korting of een persoonlijk kado.
11. Publiceer blogs
Blogs bieden meerdere voordelen, zoals een betere naamsbekendheid, een toename aan waardering en een grotere betrokkenheid. Blogs zijn makkelijk te delen door lezers. Ideaal om een steeds breder publiek te bereiken. Wij bloggen zelf al 3 jaar en met veel resultaat.
12. Vakbladadvertenties
Is er een vakblad dat perfect past bij jouw activiteiten? Dan is het slim om eens een advertentie in dit vakblad te plaatsen, eventueel met een gratis weggever, waardoor je in contact komt met nieuwe prospects.
Nieuwe klanten geven energie!
Het werven van nieuwe klanten is niet altijd makkelijk, maar als er eenmaal nieuwe klanten binnenkomen geeft dit natuurlijk enorm veel energie! Wil jij de energiebalans en (werk)tevredenheid een boost geven? Vraag dan een gratis demo aan of zoek een coach bij jou in de buurt.
![](/inc/media/content/afbeeldingen/nieuws/content/meer_klanten_coach.jpg)