Woensdag 11 oktober 2017
Het is je huisstijl waaraan klanten en prospects je gaan herkennen. Door goed gebruik te maken van kleuren, lettertypes en vormen ontstaat er huisstijl die past bij je producten en diensten. Je logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Deze gebruik je immers op je social media en in al je zakelijke communicatie.
Neem dus de tijd om een goed logo te ontwikkelen voor je bedrijf. Dit kun je zelf doen, maar het is aan te raden om hier een grafisch professional voor in te schakelen . Samen kun je komen tot een krachtig ontwerp van je een logo.
Zorg dat je logo hieraan voldoet
Om ervoor te zorgen dat je logo in de toekomst echt voor je gaat wérken is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je logo aan bepaalde belangrijke voorwaarden voldoet. Hieronder vind je 6 kenmerken die een goed logo moet bevatten.
1. Slimme kleurkeuze
Kleur zegt vaak meer dan je denkt. Hier hebben we een mooi voorbeeld van. Als wij je vragen naar de kleuren van het logo van fastfoodketen McDonald's, wat zeg jij dan? Er bestaat een bijzonder grote kans dat je de kleuren rood en geel noemt.
Wat nu als wij je vertellen dat het groen en geel is? Dan ga je waarschijnlijk nu via Google zoeken naar het logo en kom je tot de ontdekking dat het logo al een heel tijdje terug veranderd is. Het feit dat jij blijft denken aan geel en rood in plaats van geel en groen geeft aan hoeveel invloed kleuren hebben. Kies de kleuren voor je logo dus heel bewust. Lees hier een uitgebreid artikel over kleurenmarketing.
2. Bedrijfsidentiteit
Een sterk logo geeft de bedrijfsidentiteit weer. Dit wil zeggen dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je logo past bij de identiteit die jij als bedrijf uit wilt dragen. Je kunt een bedrijfslogo zien als het gezicht van je onderneming en het is aan jou om dit gezicht de juiste ‘trekjes’ te geven.
3. Onderscheidend
Een bedrijfslogo moet onderscheidend zijn om echt op te vallen. Als een consument op zoek gaat naar een hoveniersbedrijf, dan komt deze vrijwel uitsluitend logo’s tegen met veel groen. Zet al deze logo’s bij elkaar en de consument kan geen keuze maken. Staat er één blauw logo tussen? Dan zal de consument hier meer van willen weten. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om je eigen weg te bewandelen in plaats van de meest voor de hand liggende route te kiezen.
4. Activiteit en logo
Voor veel branches is het aan te raden om het logo aan te passen op de activiteit. Hiermee bedoelen we dat mensen aan je logo kunnen zien wat je doet zonder dat zij eerst moeten kijken naar de bedrijfsnaam. Dit maakt het logo ook veel breder bruikbaar.
5. ‘Trendloos’
In veel situaties is het goed om met de trends mee te gaan of om zelfs een nieuwe trend te zetten. Voor een bedrijfslogo geldt dit niet. Het is niet aan te raden om trends in een logo te verwerken. Een sterk logo is een tijdloos logo.
6. Eenvoud
Een goed bedrijfslogo kan in een enkele oogopslag worden herkend. Het is niet de bedoeling dat mensen eerst moeten puzzelen hoe het logo in elkaar zit en wat er eigenlijk allemaal in verwerkt is. De sleutel tot succes is eenvoud.
Creëer meer betrokkenheid
Een sterk logo biedt veel voordelen. Denk aan een betere naamsbekendheid, een optimale herkenbaarheid en een grotere betrokkenheid van je ambassadeurs. Ben je benieuwd welke logo's onze coaches hebben? Bekijk dan hun websites.
