Woensdag 25 juli 2018
Veel mensen hebben er last van; tijd tekort op het werk. Vervelend, want dit zorgt over het algemeen voor een te hoge werkdruk en een flinke dosis stress, elke dag weer. Het hebben van 'geen tijd' en altijd druk zijn is haast een mode woord geworden of een status van succes.
Toch gaan veel werknemers ten onder aan een te hoge werkdruk. Het aantal mensen met een burn-out is hoog en ook het medicijngebruik om tot rust te komen. Veel mensen trekken pas aan de bel als het té laat is.
Betere keuzes maken
Wanneer jij het idee hebt dat je steeds weer tijd tekort komt op je werk, dan kun je onderstaande 3 tips gebruiken om betere keuzes te maken. Door betere keuzes te gaan maken zal je merken dat je meer tijd en rust zult krijgen. Je zult zien dat je dan voldoende tijd in je werkdag hebt zitten.
1. Bewaak je taken
Het komt vaak voor dat mensen tijd tekort komen doordat zij taken uitvoeren die eigenlijk helemaal niet bij de functie horen. Door de jaren heen worden er steeds meer taken toegeschoven. In het begin is dit nog goed te behappen, maar al snel wordt het simpelweg te veel. Bedenk je welke taken echt bij jouw functie horen en geef de taken die over blijven (terug) aan de persoon die hier wel verantwoordelijk voor is.
2. Sterker worden in afwijzen
Soms moet je keuzes maken. Je richten op je eigen taken of je inzetten voor een taak die eigenlijk door een collega uitgevoerd moet worden. Een deel van de mensen vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen. Hier zijn meerdere redenen voor. Het punt is wel dat het ook dit deel van de mensen is die tijd tekort komt op de gemiddelde werkdag.
Als je dergelijke keuzes moet maken, kies dan altijd eerst voor jezelf. Het is niet de bedoeling dat jij tijd tekort komt voor je eigen taken omdat je het moeilijk vindt om extra taken van anderen af te wijzen.
3. Aandacht voor efficiëntie
Een tekort aan tijd kan makkelijk ontstaan wanneer er een tekort aan efficiëntie in het werken bestaat. Mensen wonen iedere vergadering bij, ook de meetings die voor hen persoonlijk niet belangrijk zijn, bijvoorbeeld. Dit is niet efficiënt. Mensen beginnen aan vijf taken tegelijk in plaats van één. Dit komt voort uit het idee dat het dan ook wel sneller af zal zijn, maar niets is minder waar. Focus je op één taak tegelijk en je zult zien dat je meer gedaan krijgt op een dag.
Meer uit je werkdag halen?
Wil jij productiever zijn, minder last hebben van werkdruk en stress, meer energie overhouden aan het einde van de dag en meer tevreden zijn over het werk dat je doet? De Werkenergieanalyse geeft je een flinke zet in de juiste richting. Zoek online een coach die bij je past of vraag eens een gratis demo aan.
