Zondag 24 mei 2015
Social media kan veel voor een bedrijf betekenen. Het is een ideaal kanaal om met je bestaande klanten te communiceren en om er informatie op te vinden. Ook als coach kun je hier vele voordelen uit halen. Het kan zorgen voor naamsbekendheid en meer klanten. Ik geef je graag 6 tips om meer uit je social media te halen.
Tip 1: Kies de juiste kanalen
Er zijn allerlei soorten social media kanalen. Om deze echt goed bij te kunnen houden, moet je keuzes maken. Een richtlijn is twee tot drie kanalen. Deze kun je kiezen op basis van jouw doelgroep. Je kunt beter twee tot drie goed bijgewerkte kanalen beheren, dan twintig kanalen met nauwelijks updates. Voorzie ieder kanaal van een logo. Kanalen die erg goed werken zijn:
- LinkedIn
- Facebook
- Instagram
- YouTube
Tip 2: Bouw een relatie op met jouw volgers
Als je hebt gekozen voor een aantal social media kanalen, dan ga je mensen volgen in de hoop dat ze jou gaan terug volgen. Om deze volgers te behouden en te zorgen voor meer volgers, moet je weten wat hen bezig houdt. Als je hierop inspeelt, kun je heel veel bereiken.
Tip 3: Focus je niet alleen op social media
Social media is leuk, maar het 'echte' leven bestaat ook nog. Je kunt social media als extra hulpmiddel gebruiken om meer klanten binnen te halen. Toch stellen mensen het ook op prijs als je persoonlijk contact met ze opneemt. Bel bijvoorbeeld klanten op of ga een keer bij ze langs.
Tip 4: Meten is weten
Om er achter te komen wat social media jou oplevert, kun je hier handige tools voor gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld via Google Analytics en HootSuite. Bepaal tussentijds wat je doelstelling is en kijk of je die hebt gehaald. Wat gaat jouw doel worden? Dit kunnen er enkele zijn:
- Meer volgers
- Meer bezoekers naar mijn website
- Meer interactie
- Meer klanten
Tip 5: Ga planmatig te werk
Om er voor te zorgen dat je gericht te werk gaat, is een plan belangrijk. Bedenk van tevoren hoe actief je wilt zijn op social media. Wil je bijvoorbeeld dagelijks bezig zijn met updates of doe je dit liever wekelijks? Door hierin een duidelijk plan te maken, zorg je ervoor dat je niet teveel of te weinig tijd besteedt aan social media.
Tip 6: Ben jezelf
Je kunt andere bekende coaches nadoen, maar dat is niet wat mensen zoeken. Probeer jezelf te blijven, dan pas val je op. Dat levert uiteindelijk veel meer klanten en volgers op.
Volg ons op social media
Ook ik zit op Twitter! Via @WerkEnergieNL deel ik dagelijks handige tips en trucs over mijn eigen coaching instrument de Werkenergieanalyse. Dit unieke instrument geeft coaches en HR-managers gemakkelijk inzicht in het profiel van iemand. Wil je graag een gratis demo? Vraag die dan aan.
![](/inc/media/content/afbeeldingen/nieuws/content/socialmedia.jpg)